Sökmotoroptimering är samlingsnamn för metoder att få en webbplats högt upp i Googles sökresultat för sökord och sökbegrepp med relevans till vad webbplatsen vill kommunicera. Ett vanligt mål med sökmotoroptimering är att få organisk trafik från Google, bestående av de som söker efter de produkter eller tjänster webbplatsen erbjuder. Det handlar alltså om att påverka hur Google rankar en viss webbplats i sökresultatet givet ett sökord eller sökbegrepp (sökning med mer än ett ord).
Sökmotoroptimering anses av många vara den mest lönsamma metoden inom onlinemarknadsföring, men det krävs att den som utför jobbet vet vad som görs och vilka konsekvenser det får. Det är lätt att göra fel och misstag som kan få negativa effekter, samtidigt som rätt utförd sökmotoroptimering kan betyda skillnaden mellan fiasko och succé för en webbsatsning.
Köpa sökmotoroptimering
Sökmotoroptimering, SEO, levereras idag av sökbyråer, SEO-konsulter, webbyråer och andra. När du ska anlita någon för din sökmotoroptimering så ska du be om referenser och sedan kontakta dem. Googla på leverantörens namn och ha koll på vad som sägs om dem i de sociala kanalerna. Börja med Twitter där sökmotoroptimering diskuteras livligt med hashtaggen #svSEO. De som arbetar med sökmotoroptimering tjänar själva på att synas i Google, det är ju ett bevis på att de kan. Du kan exempelvis se om de själva har en framträdande position på sökord som sökmotoroptimering, sökmotoroptimerare och SEO. Det behöver inte betyda allt men kan vara en av flera bra bedömningspunkter.